Hvordan velge påskekrim?

Det nærmer seg tiden for årets krimlesing. Hva skal man velge? Forlagene benytter høysesongen til å pushe sine nyeste krimbøker. Men bokhyllen inneholder jo allerede mange uleste krimbøker, både mine og samboerens. Intet behov for å kjøpe nytt, altså. Men hvordan velge blant ti uleste krimtitler i hyllen, titler kommet i hus fra gaver, samboer og familiens solgte hytte?

Kriterier for utvalg
Første kriterium for utvalg for min del er at vold og grusomheter i seg selv ikke er sentralt. Jeg foretrekker tv-serien «Midsummer Murders» fremfor enhver serie med omfattende vold og mishandling. Unntaket er gladvold mellom kriminelle. Andre kriterium er at personene er troverdige og ikke en-dimensjonale. Tredje kriterium er at teksten er rimelig velskrevet, med elegante antydninger og stemninger fremfor det bastant og vulgært uttalte. I tillegg vil det være greit at krimboken ikke er en stor murstein, da forfattere sjelden klarer å holde en spenningskurve så lenge, og dermed må finne på nye rare krumspring som mest ergrer meg.

Dessuten er jeg skeptisk til all markedsføring av en bok med at forfatteren har skrevet en bestselger før, eller med sammenligning med en annen forfatter som er bra. Da må det være bedre å lese den første boken eller opprinnelige forfatteren? I tillegg må selve den fysiske boken være god, altså ikke for liten og tett skrift med dårlig papir og rygg.

Metoder for utvalg
Hvordan finner jeg så ut hvilken av de ti bøkene som best passer mine kriterier? Metoden her blir å lese førstesiden eller de første sidene, for å se om jeg synes forfatteren skriver godt, og om temaet virker spennende utifra omtalen, og om boken er spesielt blodsutgytende og dvelende ved vold. Her er den raske vurderingen av husets ti uleste krimbøker:

«Det siste barnet» av John Hart: Handler om dystre tema rundt barn, barnemishandling, barnekidnapping, rus, plaging av hverandre. Dette blir for mørkt for meg. Slikt bruker ikke jeg fritiden på, verken i bokform eller på tv.

«Stormen» av Frode Granhus: Handlingen er lagt til vakre og fraflyttingstruede Lofoten. I løpet av første kapittel virker detektiven troverdig og sympatisk. Havner i «kanskje»-bunken.

«Hevneren» av Laura Slaughter: En krimforfatter som heter «Slakter». Begynner der. Plottet ser spennende ut, med noen som skal hevne at en politimann ikke klarte å oppklare et mord. Men de to første sidene viser at hun skriver overtydelig. For eksempel er det en ung klossete politimann som faller. Hun beskriver fallet inngående, og skriver tilslutt: «Bak ham hylte en flokk med barn av latter over den mindre elegante entréen.» Jeg synes teksten hadde vært bedre om den var strammet inn til «Bak ham hylte en flokk med barn av latter.» Så, nei, en hel bok med overflødige halve setninger. Det er jeg også for sart til.

«Min søsters grav» av Robert Dugoni: Sitat: «Søvn var som sex. Behovet ble større desto mindre man fikk, og Tracy Crosswhite hadde ikke hatt noen av delene i det siste.» Direkte i Nei-bunken.

«Freedom» av Jonathan Franzen: Boken er på over 700 sider, og dessuten reklameres det med at forfatteren har skrevet en bestselger. Altså en annen bok. Nei, igjen.

«Et helt ordinært drap» av R. J. Ellory: Bakpå står det at dette er en bok om korrupsjon og makt som blir avslørt når flere drap knyttes sammen. Det virker spennende. Men nå har jeg lest hele den seks siders prologen der en kvinne vet hun holder på å bli overfalt, og tankene hun har mens hun blir drept. Ganske forvirrende skrevet, det hele. Hvis jeg blir forvirret av hvordan skriver en enkelt drapsscene, kommer jeg ikke til å skjønne et plukk av korrupsjon og skjult makt. Så, nei.

«Barn 44» av Tom Rob Smith: Settingen er diktaturet i Sovjetunionen. Boken starter med sult og en katt som blir drept av sultne mennesker. Han skriver godt. Havner først i Kanskje-bunken, men tenker at den antagelig er så dyster at den vipper over i Nei-bunken.

«Hidden depths» av Ann Cleeves: Dette er en roman om tv-heltinnen «Vera» i hovedrollen. Dette er virkelige mennesker, og førstesiden tyder på godt språk uten overdrivelser og overtydelighet. Denne kan være noe. Foreløpig i Ja-bunken.

«Skyggen i vannet» av Inger Frimansson: Handler om et mobbeoffer som har drept sine plageånder, og holder på å innhentes av fortiden. De første sidene virker godt skrevet. Boken vant pris som årets beste svenske kriminalroman. Det blir først Ja-bunken. Men så tenker jeg meg om: Utgaven jeg har i hånden er trykket med altfor liten skrift på altfor gulnet papir. Den der orker jeg ikke på t-banen. Nei-bunken.

«Hypnotisøren» av Lars Kepler: Dette er en bestselger med mange gode anmeldelser. Kan så mange ta feil? De første par sidene er velskrevet språklig og synes å være realistiske om situasjon og etterforsker. Ja-bunken.

«Galveston» av Nic Pizzolatto: Her synes vi å gå over mot glad-vold. Det er mafia og råskap av en type gladvold som jeg kan sette pris på, når den blir riktig. Den er inntil videre i Ja-bunken, med opsjon på å legge fra meg hvis den blir for rå eller personene blir klisjéaktige.

Tre til Ja-bunken
Oppsummert datt åtte bøker ut, mens tre ble igjen. Jeg har så vidt begynt på «Galveston», som jeg fikk av min nevø da jeg ba om en bok han eller hans jevnaldrende liker. Det er fint å lese bøker jeg ikke kommer på selv. Så tenker jeg det blir Kepler. Til slutt får jeg se om det blir Vera, eller om behovet for engelsk krim blir tilstrekkelig ivaretatt på tv også i årets påske.

 

Jeg (44), Berit Solli, er fra Oslo, og har blogget siden 2009. Jeg blogger her om en lest bok i uken. Jeg leser alle typer bøker. Se under "Anbefaler" for bøkene jeg liker best. I tillegg til vanlig skjønnlitteratur, liker jeg å lese bøker relatert til der jeg befinner meg, eks fra et land, eller bøker der jeg tester ut å gjøre noe, eks en bok om å rydde. Jeg har hovedfag historie og en master fra BI, er samboer i kanten av Østmarka i Oslo, og jobber med kommunikasjon.

Tagged with: , , , ,
Publisert i Om å lese og blogge

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: